Frustratie over omgevingsconvenant loopt op
Als een van de founding fathers van de Stichting Stop Windplan Isselt, delen wij de nieuwsuitingen van de Stichting integraal op onze website.
Hieronder vindt u de tekst van de op 5 september verzonden nieuwsbrief.
De laatste ontwikkelingen spelen zich in deze periode volledig af rond de inspanningen om op uiterlijk 1 oktober een omgevingsconvenant op te leveren. In dit convenant proberen belangenverenigingen en omwonenden, die vertegenwoordigd zijn in de Omgevingsadviesraad (OAR), afspraken te maken met de ontwikkelaar over o.a. verdeling van de opbrengsten, veiligheid, ecologie en hinderbeleving/gezondheid.
Moeizaam proces met nog veel onduidelijkheden
Gedurende de hele zomer is er in diverse subgroepen van de OAR doorgewerkt aan het convenant. De groepen die zich bezighouden met externe veiligheid en ecologie worden daarbij ondersteund door externe deskundigen.
Het proces loopt echter bijzonder moeizaam, omdat veel essentiële rapporten over de omgevingseffecten nog steeds niet in definitieve vorm beschikbaar zijn. Toezeggingen van de ontwikkelaar om de noodzakelijke informatie alsnog aan te leveren worden slecht nagekomen. Ook is het tot op de dag van vandaag onduidelijk wie aan de kant van de ontwikkelaar de partijen zijn waar afspraken mee worden gemaakt, hoe die partijen zich tot elkaar verhouden en wie waarvoor verantwoordelijk is. En dan moet het convenant wél op 1 oktober klaar zijn. Om met Arjen Lubach te spreken: Hoe dan??
Een overzicht van de stand van zaken per thema:
Verdeling opbrengsten / lokaal eigendom
Zoals bekend heeft Renewable Energy Factory (REF) als enige de aanbesteding voor de exploitatie van twee windturbines op de Isselt gewonnen. De gemeente heeft daarbij als randvoorwaarde gesteld dat minimaal 50% van het eigendom van de turbines in lokale handen komt. De energie-coöperatie Samen Energie Amersfoort (SEA), voortgekomen uit Soesterwijkwiek, is de partij die daar invulling aan moet geven.
Echter: de landelijke energie-coöperatie Windvogel heeft een belang van 20% in SEA verworven, in ruil voor inbreng van kapitaal en expertise. Voor de exploitatie van Windplan Isselt ontstaat dan de volgende aandeelhoudersverhouding: 50% REF, 40% SEA en 10% Windvogel. Dat is dus slechts 40% in lokaal eigendom, en niet 50%. En er wordt opeens een nieuwe partij geïntroduceerd, die nota bene tijdens het aanbestedingsproces was afgevallen.
Daarbij komt dat er, inmiddels ruim 8 maanden na de afronding van de aanbesteding, en met nog maar drie weken tot het verstrijken van de deadline voor het convenant, nog steeds geen samenwerkingsovereenkomst is gesloten tussen REF en SEA! De OAR weet dus tot op de dag van vandaag niet hoe deze partijen zich tot elkaar verhouden, wie zich waarvoor verantwoordelijk voelt, wie de contractpartij wordt voor de ondertekening van het convenant, en welke rol de landelijke energie-coöperatie Windvogel hierin speelt.
Externe veiligheid
Externe veiligheid beschrijft – kort samengevat – het risico (kans x impact) van ongelukken die zich kunnen voordoen als er bijvoorbeeld turbines omvallen of wieken afbreken. Het is nu al duidelijk dat zich meerdere beperkt kwetsbare bedrijfsgebouwen binnen de zogenoemde PR10-6 risicocontour rond de beoogde turbines bevinden. Dat is volgens de geldende veiligheidsnormen niet toegestaan en het bevoegd gezag (gemeente Amersfoort) moet een zwaar gemotiveerde uitzondering maken om überhaupt vergunning te kunnen verlenen. Hetzelfde geldt overigens voor de afstandsnorm van 2x tiphoogte, want ook daar wordt niet aan voldaan.
Daarnaast bevindt er zich een bedrijf met gevaarlijke stoffen onder de beoogde noordelijke turbine. Dit bedrijf brengt momenteel zelf in kaart hoe het risicoprofiel van de onderneming verandert als die turbine er zou komen, maar deze analyse (Quality and Risk Assessment), is op het moment van het schrijven van deze brief nog niet beschikbaar. Het is echter wel essentiële informatie om een juiste inschatting van de veiligheidsrisico’s te kunnen maken. Het definitieve rapport over externe veiligheid is daarmee nog steeds niet klaar. Het richt zich bovendien vooral op de kans op een ongeluk, minder op de impact, wat leidt tot een onvolledige inschatting van de risico’s (= kans x impact).
Externe veiligheid is, samen met de gezondheidsimpact, altijd de belangrijkste bron van zorg geweest voor de omgeving. En terecht. Maar juist op het terrein van externe veiligheid worden de randen van het toelaatbare consequent opgezocht, omdat het project anders überhaupt niet door kan gaan. Dit wordt bevestigd door het feit dat de ontwikkelaar niet bereid of in staat lijkt om in het convenant aanvullende veiligheidsmaatregelen af te spreken. Maatregelen die de situatie voor de omwonenden en bedrijven op de Isselt iets veiliger zouden kunnen maken.
Ecologie
Het omgevingsconvenant is primair bedoeld als een set van afspraken tussen vertegenwoordigers van de omgeving en de ontwikkelaar. Maar de afspraken op het gebied van ecologie (zoals extra stilstandvoorzieningen en vogel & vleermuisdetectie) worden voornamelijk gedicteerd door de Amersfoortse Partij van de Dieren. Hiermee tracht de PvdD samen met de ontwikkelaar op voorhand invulling te geven aan een amendement dat de gemeenteraad eerder dit jaar over het thema ecologie in relatie tot Windplan Isselt heeft aangenomen. Inhoudelijk valt er niet veel af te dingen op deze afspraken, maar de manier waarop ze tot stand komen roept bij veel OAR-leden vragen op.
Daarnaast worstelt ook de subgroep ecologie met het niet tijdig beschikbaar zijn van de volledige natuurtoets, die op belangrijke onderdelen tevens een gebrekkige onderbouwing bevat van de conclusies die erin worden getrokken. Een vooralsnog ontoereikend rapport om goede afspraken op te kunnen baseren.
Hinderbeleving en Gezondheid
Op het onderdeel hinderbeleving is de opstelling van de ontwikkelaar constructief te noemen. Ook dankzij het uitstekende werk van de OAR-subgroep ziet het ernaar uit dat er aanvullende afspraken gemaakt kunnen worden over o.a. het vermijden van slagschaduw (echter alleen bij woningen, niet bij bedrijven), het hanteren van iets strengere geluidsnormen, en het aanpassen van de nachtelijke verlichting. Er blijven echter ook zorgen bestaan op het gebied van tonaal geluid en laagfrequent geluid, die de ontwikkelaar niet kan wegnemen.
Op het gebied van gezondheid bestaan grote zorgen bij de omwonenden. Dit wordt versterkt door de vele wetenschappelijke studies die erop wijzen dat de overlast van met name het geluid van windturbines tot serieuze gezondheidsproblemen kan leiden. Vooral bij kinderen! Gezondheid heeft ook veel aandacht gehad in de Amersfoortse gemeenteraad. Geleerden hebben elkaar daar over dit onderwerp tegengesproken, zich allen baserend op wetenschappelijk onderzoek. De belangrijkste conclusie: niemand weet nog precies hoe het zit, maar het is wel een écht probleem. Afspraken over hinderbeleving in het convenant gaan dit probleem niet wegnemen en de onzekerheid en bezorgdheid erover zullen blijven. Ons advies: Bij twijfel niet binnenhalen. Niet experimenteren met de gezondheid van omwonenden. Stop Windplan Isselt!
Afsluitend
Nu de zomerperiode achter de rug is zullen we u weer wat vaker gaan bijpraten via onze nieuwsbrief. Feedback is altijd welkom! Wij zijn en blijven tot het bot gemotiveerd om Windplan Isselt van tafel te krijgen. We beschikken over de middelen, de expertise en het uithoudingsvermogen om daarmee door te gaan tot het niet meer nodig is. Uw steun is daarbij onmisbaar en wij danken u daar nogmaals hartelijk voor!
NB stuur deze webpagina door naar uw buren die nog geen deelnemer zijn aan onze stichting, zodat ook zij op de hoogte blijven en mee kunnen doen. Inschrijven voor de nieuwsbrief kan via deze link. Al onze nieuwsbrieven zijn hier te raadplegen. Klik hier om te zien hoe u onze stichting financieel kunt steunen



